Musikk av god, gammel årgang

Fra venstre: Runar Kjeldsberg, Jakob Cordover, Ania Katynska og Laima Olsson.

Nova Vita kaller de seg de fire musikerne som tirsdag kveld holdt en meget hørverdig konsert i Buen. Ensemblet består av to klassisk-romantiske gitarer, fiolin og cello. Både gitaristene og strykerne spilte på «gamle», tidsriktige instrumenter, slike som ble brukt i Barokken. Leder for Nova Vita, Runar Kjeldsberg, har ved flere anledninger tidligere gledet mandalspublikum med sitt eminente gitarspill både som solist og i samspill med sin kone, fløytisten Charlotte Udø Kjeldsberg. Han har blant annet gjort dybdestudier av en av de fremste gitarvirtuosene fra første del av 1800-tallet: Francois de Fossa, og spilt inn en stor del av hans komposisjoner. Avslutningsverket på konserten var et verk av han med tittel: Grande Quatour, skrevet orginalt  for denne spesielle besetningen. Men konserten begynte med en Trio i e-moll av Joseph Haydn som egentlig var komponert for fiolin, cello og cembalo, men der Runar har tilrettelagt cembalo-stemmen for to gitarer. Disse «gamle» instrumentene er ikke særlig lydsterke, men har en unik, transparent klang som skaper en umiddelbar nærhet og åpenhet. Stykket, som hadde tre satser, veksletmellom lekne og livlige partier i kontrast til det mer stillferdige og innadvendte. Mellom første og siste verk fikk vi først en duett for to gitarer av Mauro Giuliani. Her var særdeles iørefallende tema med en masse variasjoner. Publikum måtte faktisk «spisse ører» innimellom for å oppfatte musikkens kvaliteter. Så fulgte en Suite av av Silvius Leopold Weissfor en trio med fiolin, cello og gitar. De fire musikerne behersket sine instrumenter, samspillet og tolkningen med stor overbevisning. Etter umiddelbar og varig applaus, kvitterte gitaristene meden duett: en Rondo av Giacomo Merchi.

Scroll to Top